Dacht je je relatie mooi op orde te hebben, gooit COVID-19 roet in het eten. Onverwachts gaat je werk er anders uitzien, je inkomen, de opvang van je kind en wat dacht je van wekenlang op elkaars lip zitten? Hoe houd je het gezellig als je samen in quarantaine zit? En wat kan deze coronacrisis jullie samen opleveren? 

Op dit moment zoeken opvallend veel mensen op mijn website naar blogs over ruzie maken, rustig blijven tijdens een ruzie en twijfelen over je relatie. Het moge duidelijk zijn: onze relaties staan onder druk!

Ik begrijp het wel. Mijn man werkt thuis (hij praat zo hard als hij belt) en de kinderen kunnen hun draai nog niet vinden nu school en opvang dicht zijn (horror voor deze moeder). Ineens is mijn privé omgeving, mijn routine doorbroken en heb ik de hele dag mensen om me heen. Zelf voel ik de spanning over geliefden, mijn boodschappen en de toekomst. Daar word ik ook niet leuker van. Help! 

Wat doe je als je bang bent?

Ja, bang ja. Want stress is ook gewoon angst hoor. Misschien maak je je zorgen om de wereld, om je familie die in gevaar is, of je wel genoeg boodschappen hebt en of je het virus wel of niet zult hebben of krijgen.

Ga dus na bij jezelf wat je doet als je stress ervaart. Meestal vallen we terug op oude (en meestal voor je partner irritante) overlevingsmechanismen, zoals: 

  • zeuren, klagen, eisen
  • verwijten, ruziemaken
  • je terugtrekken in jezelf
  • alles onder controle proberen te houden door te hamsteren, te poetsen of de touwtjes van de opvoeding nog strakker in handen te houden (ineens komt het heel nauw hoe alles gaat)
  • veel eten, drinken of sporten

Wat doe jij als je spanning ervaart? Deel je zorgen met je partner. Meestal helpt het al als je erover praat, je partner begrip toont en je even vasthoudt. Stel elkaar gerust.

Wat heb je nodig?

Bedenk waar je (praktische of emotionele) hulp van je partner bij kunt gebruiken. Misschien geeft het je rust om een uurtje te werken of iets voor jezelf te doen. Of wil je af en toe een rondje lopen zonder kinderen. Geef aan wat je nodig hebt. Bespreek verwachtingen. 

Geef elkaar de ruimte

Voor de een is het heerlijk om zoveel mogelijk samen te zijn, voor de ander werkt het verstikkend. Ken je de dynamiek verlatingsangst-bindingsangst al in je relatie? Wees je ervan bewust dat je verschillende behoeften hebt. Geef elkaar de ruimte om tijd voor jezelf te hebben, maar wees er ook voor elkaar als je spanning ervaart of gewoon even naar gezelligheid verlangt. Zoek samen naar een nieuwe balans die past bij deze situatie. Praat er dus over. 

Onderneem leuke dingen samen

Ga samen hardlopen, netflixen, spelletjes spelen, vrijen, het huis verven, de kast opruimen met leuke hits van vroeger… Gebruik deze tijd ook om niet alleen verplicht maar ook emotioneel dichter bij elkaar te komen. 

Maak gebruik van nieuwe kansen

Wist je dat doordat nu alles op z’n kop staat, er automatisch patronen worden doorbroken? Ineens is het niet meer vanzelfsprekend dat je fulltime werkt, dagenlang met kinderen thuis zit, dat je alle boodschappen doet of niet meer aan elkaar toe komt. Nu ben je samen en moet je een nieuwe balans vinden. Wat een kans!! Je zult mindere kanten van elkaar ontdekken (waar je vervolgens eindelijk eens over in gesprek kunt gaan) en je zult mooiere kanten van elkaar ontdekken (de zorg voor anderen, wat je partner allemaal doet in huis, voor de kinderen). Waardeer elkaar.

En bedenk voor jezelf: wat wil ik voor mijn relatie meenemen na deze coronacrisis? En wat wil ik achterlaten?

Foto: Toa Heftiba

Download het gratis e-boek “6 tips om van de coronacrisis geen relatiecrisis te maken.”

Leven in je Relatie gaat vertrouwelijk om met jouw gegevens. Lees hier het privacy statement.
Komen jullie er samen niet uit?

Maak een afspraak voor een gratis telefonisch consult!