fbpx

Je kunt er lang naar zoeken: zelfrespect. Om je ‘zelfgevoel’ in ere te houden, hoop je vooral op respect van anderen. Maar hoe is het mogelijk dat anderen jou respecteren als jij dat zelf niet doet? 

Wat is zelfrespect?

Een ander woord voor zelfrespect is eigenwaarde of eigendunk. Denk je snel negatief over jezelf en laat je veel over je grenzen gaan? Grote kans dat jij een lage eigenwaarde hebt. Je hebt onvoldoende respect voor wat jij voelt en wie jij bent. Er zijn verschillende signalen waardoor je kunt herkennen dat je te weinig zelfrespect hebt.

Signalen van te weinig zelfrespect

  • Je stelt hoge eisen aan jezelf
  • Een ander gaat altijd voor
  • Je hebt moeite met ‘nee’ zeggen
  • Jouw mening is minder relevant
  • Je haalt jezelf naar beneden
  • Je verwacht niet dat anderen op jou zitten te wachten
  • Je vindt het terecht dat jij de rotklusjes doet
  • Je vindt jezelf niet mooi, gespierd of aantrekkelijk genoeg
  • Je voelt je snel tot last bij anderen
  • Je vindt het moeilijk om om hulp te vragen

Waar vind je zelfrespect?

Je kunt zelfrespect alleen maar vinden in jezelf. We zoeken daarentegen vaak bevestiging en waardering bij onze partner (of iemand anders). We werken ons kapot om onze baas maar tevreden te stellen. We zorgen voor onze partner ten koste van onszelf. Als een ander over onze grenzen gaat, voelen we ons machteloos. We voelen ons het slachtoffer. We gaan de strijd aan of laten het erbij zitten. Hoe kun je dit stoppen?

Een man uit mijn praktijk zei: “Ik word zo wanhopig van die ruzies. Ze loopt me gewoon af te zeiken. Hoe stopt dit ooit?” Mijn antwoord was eerlijk maar niet makkelijk: Als jij stopt met dit te laten gebeuren en ‘het goed probeert te doen’ voor haar. Dat is niet veilig voor jezelf maar ook niet voor haar.

Een vrouw die bang was voor haar enigszins agressieve man, vertelde ik hetzelfde: Het stopt pas als jij stopt met je aanpassen, ruzies voorkomen en jezelf wegcijferen! Pas toen ze een keiharde grens trok, veranderde hun relatiedynamiek volledig.

De enige die die grenzen kan beheren ben jij zelf.

Word je allereerst bewust van hoe je met jezelf omgaat, en hoe je anderen met jou laat omgaan. Veroordeel jezelf niet, wees mild. Ga vervolgens op zoek naar wie jij bent en wat jij wilt. Waar moet die grens liggen wat jou betreft? Wat heb jij nodig – van jezelf – om je beter te voelen? Dit proces kost tijd, maar je bent dit waard. Investeer in jezelf!

Leer jezelf kennen en op jezelf vertrouwen. Jouw grenzen doen ertoe. Vanuit die overtuiging doe je jezelf niet meer tekort. Dát noem ik zelfrespect.

 

Doorpraten?

Wil je hierover doorpraten? Heb je hulp nodig bij het ontdekken van jouw gedragspatronen? Loop je vast in het ontwikkelen van meer zelfrespect? Maak dan gerust een afspraak in mijn praktijk. Ik kijk graag met je mee. En een tip: neem dan je partner mee. Hij of zij kan je vast steunen in je ontwikkeling. Soms kent onze partner ons beter dan wijzelf.

Succes!

Foto: Taylor Smith

Hulp nodig bij hardnekkige gedragspatronen?

Aan de slag met een negatief zelfbeeld?