fbpx

Fasen in je relatie

Er zijn verschillende fasen in een relatie. In elke fase sta je voor nieuwe uitdagingen. Hoe je daarin met elkaar communiceert is dus heel belangrijk. In dit artikel lees je alles over de verschillende fasen in je relatie en hoe je samen sterk blijft staan.

Welke fasen zijn er in een relatie? | Hoe weet je in welke fase je zit met je partner? | Wat moet je doen als je in de fase zit van samensmelten? | Wat moet je doen als je in de fase zit van verwarring? | Wat moet je doen als je in de fase zit van crisis? | Wat moet je doen als je in de fase zit van groei? | Waarom zijn er verschillende fasen in een relatie? | Waarom is het handig om te weten in welke fase je zit? | Hoe ga je naar de volgende fase met je partner? | Welke ups en downs zijn er in een relatie?

Welke fasen zijn er in een relatie?

Een relatie doorloopt deze fasen steeds opnieuw, het is als een steeds terugkerende cyclus:

  1. Samensmelten: verliefd zijn en helemaal in elkaar opgaan
  2. Verwarring: de verschillen gaan je irriteren en twijfel slaat toe
  3. Crisis: je loopt vast door veel ruzie of juist een gebrek aan contact
  4. Groei: als je de crisisfase goed doorloopt, groei je samen en word je relatie sterker

Hoe beter je de fase van crisis door komt samen, hoe makkelijker je er de volgende keer uit komt. De cyclus doorloop je op steeds diepere lagen en de groei zal dus ook op een steeds wezenlijker niveau zitten.

Door deze fasen steeds goed door te komen, bouw je verder aan het fundament onder je relatie. Het belangrijkste doel in een relatie is de balans vinden tussen ‘dit ben ik en dat ben jij’. Dat gaat over de balans autonomie-verbondenheid. In een gezonde relatie is het nodig dat je samen verbonden kunt zijn (samengesmolten, op elkaar kunnen rekenen) maar tegelijkertijd dat je helemaal jezelf mag zijn (autonomie, anders mogen zijn dan je partner). Deze fasen doorlopen is eigenlijk steeds weer de zoektocht naar die balans.

Crises horen dus gewoon bij een relatie! Daardoor kun je samen groeien. De kunst is om er steeds opnieuw samen uit te komen (en daar heel goed in te worden!).

Hoe weet je in welke fase je zit met je partner?

Je kunt zien in welke fase je zit, door te kijken naar jullie gedrag en gevoel op dit moment in de relatie.

  1. Gaan jullie helemaal in elkaar op en voelt je relatie ontspannen en perfect? Dan zit je in de fase van samensmelting.
  2. Voel je je teleurgesteld over het gedrag van je partner en loopt het wat minder soepel? Dan zit je waarschijnlijk in de fase van verwarring, die eigenlijk staat voor weer loskomen uit die samensmelting (door jou of door je partner)
  3. In de crisisfase maak je meer ruzie of trek je je juist meer terug. Je vraagt je af “is dit het nou?” en de patronen die in je relatie aanwezig waren, worden sterker.
  4. Wanneer je hier samen goed uitkomt (door een nieuwe balans te vinden in autonomie-verbondenheid) kun je spreken van groei.

Lees ook: Wat persoonlijke groei met je relatie doet

Wat moet je doen als je in de fase zit van samensmelten?

Aan de ene kant zou ik zeggen: geniet! Je voelt je blij en verbonden met elkaar. Aan de andere kant is een valkuil dat een van beide partners ‘verdwijnt’ in deze samensmelting. Want je blijft twee verschillende personen. Dus een samensmelting kan alleen maar bestaan doordat je je aan elkaar aanpast. Meestal is een van beide partners geneigd zich meer aan te passen dan de ander. Er komt vroeg of laat altijd een moment (zowel in het kleine dagelijkse als op cruciale momenten in je leven) dat een van beide partners de beweging weg maakt van de samensmelting.

Geef je partner de ruimte om zich af en toe terug te trekken, anders te denken en zich anders te voelen. Het is gezond om na samensmelting, zoals ook gebeurt in de seks, je weer terug te trekken en je ‘eigenheid’ terug te vinden.

Wat moet je doen als je in de fase zit van verwarring?

In deze fase zijn de verschillen tussen jullie meer zichtbaar dan anders. Je kunt je gefrustreerd voelen over het feit dat je partner je niet begrijpt, erkent of geeft wat je nodig hebt. Je gaat twijfelen aan je eigenwaarde of misschien wel aan de liefde van je partner. Vaak reageren we op een van deze twee manieren:

  1. Terugtrekken
  2. Achtervolgen

Als je geneigd bent je terug te trekken, ben je bang voor het conflict. Jouw manier om te zorgen dat het ‘gezellig’ blijft, is je mond houden en je eigen plan trekken. Dat voelt voor jou het meest comfortabel. Het is belangrijk om je te realiseren dat je je beklemd voelt door je partner. Dat zegt voor 10% iets over je partner en voor 90% iets over jouw eerdere ervaringen met verschillen en conflicten in dit leven.

Als je geneigd bent je partner te achtervolgen, ben je bang om ‘in de steek gelaten’ te worden. Niet letterlijk misschien, maar ook de (emotionele of letterlijke) beweging weg door je partner roept spanning/ angst op. Vaak speelt dit onbewust. Je herkent dit overlevingsmechanisme aan veel geruststelling en erkenning zoeken bij je partner, vooral samen willen zijn en misschien wel het conflict opzoeken. Je klaagt, maakt verwijten en vraagt om aandacht – soms ook seksueel. Het is belangrijk om je te realiseren dat je je in de steek gelaten voelt door je partner. Dit zegt vooral iets over jouw ervaring met hechting en nabijheid, met omgaan met verschillen en conflicten eerder in je leven. En dat je graag iets anders wilt dan je partner je nu wil geven. Hallo verschil!

Overlevingsmechanismen helpen je overleven. Maar laat me je dit zeggen: er is geen gevaar! Je partner is alleen maar anders. Dat vraagt om een open gesprek over emoties en waarden, en vervolgens een rustige, respectvolle onderhandeling over eventueel te nemen besluiten. Zowel terugtrekken als achtervolgen is destructief voor je relatie!

Lees ook: 4 manieren om met verschillen om te gaan in je relatie

Wat moet je doen als je in de fase van crisis zit?

In een crisis klapt het tussen jullie als partners. Je gaat harder vechten of je nog meer terugtrekken. Beide doe je in de hoop dat de rust en een gevoel van verbinding zal terugkeren. Het beste kun je deze dynamiek gaan herkennen en met elkaar bespreken. Hoe komt het dat jij dit verschil tussen ons zo moeilijk kan verdragen? Hoe helpt het jou om je terug te trekken of juist te vechten? Wat heb je nodig om je weer veilig te voelen in deze relatie? Hoe kan ik je helpen, zonder dat ik mezelf geweld aan moet doen?

Lees ook: Stoppen met ruziemaken

Wat moet je doen als je in de fase van groei zit?

Door actief samen naar de patronen in je relatie te kijken en daarbij oog te hebben voor zowel autonomie als verbondenheid, kom je de crisis goed door en kom je in een groeifase terecht. Soms helpt het om een relatietherapeut mee te laten kijken. De groei bestaat uit een nieuwe balans, een nieuwe manier van samen zijn én een nieuwe manier van elkaar vrij laten. Het geeft rust in de tent. Je krijgt de kans om je ook persoonlijk, individueel weer te ontwikkelen. Wanneer je (weer) volledig in contact staat met jezelf, komt er weer ruimte voor passie en verlangen naar samen. Waardoor je weer samengesmolten raakt, en de cyclus van voor af aan begint.

Wat je vooral moet doen in de fase van groei in je relatie is genieten en onthouden dat dit er ook is. Dat heb je nodig op de momenten dat je het wat moeilijker hebt.

Waarom zijn er verschillende fasen in een relatie?

Het leven is niet statisch, er gebeurt altijd wat. Jij gaat zelf door verschillende fasen heen, net als je partner. De veranderingen in het leven brengen je in beweging. Dan krijg je andere behoeften, passend bij die fase. Soms hunker je naar meer samen, bijvoorbeeld omdat je zoekt naar veiligheid en verbinding, en soms wil je juist die tijd en ruimte voor jezelf omdat je zoekt naar wie jij bent en wat jij wilt in dit leven. Daarin gaan je partner en jij niet altijd gelijk op. Dus dat geeft beweging en wrijving in je relatie.

Waarom is het handig om te weten in welke fase je zit?

Als je weet in welke fase je zit, weet je wat jou of jullie nu te doen staat om je relatie te laten groeien. Meer loslaten of juist meer de verbinding zoeken, investeren in jezelf of jullie samen. En de kunst is om altijd met elkaar te bespreken waar jullie zitten qua fase. Daarnaast helpt het weten in welke fase je zit bij acceptatie en een stuk ontspanning. Het relativeert.

Hoe ga je naar de volgende fase met je partner?

Goede communicatie is ontzettend belangrijk, in welke fase je je ook bevindt met je partner. Blijf altijd meta-communiceren: praten over waar staan we nu, wat gebeurt er eigenlijk, wat wil jij en wat wil ik? De volgende fase komt dan ook niet als een complete verrassing, je werkt er actief aan. Ga hoe dan ook altijd als een team naar de volgende fase. 🙂

Welke ups en downs zijn er in een relatie?

Veel ups en downs in een relatie worden veroorzaakt door:

  • Verschillende of veranderende behoeften
  • Verandering van je persoonlijkheid
  • Verandering van gezondheid
  • De komst van een kind
  • Hoe je omgaat met verlies en verdriet
  • De invloed van trauma’s en negatieve herinneringen uit het verleden
  • Verliefd worden op iemand anders
  • Werkloosheid
  • Pensioen
  • Kinderen die uit huis gaan

Zo kan de komst van een kind ervoor zorgen dat je je ontzettend met elkaar verbonden voelt. Tegelijkertijd zorgt het voor zorgen, slapeloze nachten en veel beslismomenten rondom de zorg voor het kind. Het verwerken van trauma kan je relatie hechter maken, maar tegelijkertijd kan het voor ongezonde dynamiek en gedrag zorgen.

Zie veranderingen en tegenslagen als uitdaging. Hoe kun je hier samen als stel sterker doorheen komen? Communicatie is daarbij heel belangrijk.

Lees ook: Hoe je relatie verandert na de komst van een kind