Wil jij je relatie een boost geven? Patronen ontdekken, ruzies herstellen en investeren in je seksleven? Maak dan gebruik van deze 27 tips voor jouw relatie.

#1 SPREEK JE UIT (of juist niet)

Ben jij iemand die snel geneigd is kritiek te geven? Bijt dan vandaag op je tong. Slik jij juist in wat je eigenlijk zou willen of moeten zeggen? Trek dan vandaag je mond eens open! Kijk wat het met je partner doet, nu jij afwijkt van het patroon.

#2 VROUWEN, DENK DE HELE DAG AAN SEKS

’s Avonds laat pas aan seks gaan denken is voor veel stellen (vooral vrouwen!) te laat. Overdag wordt je opgeslokt door werk, huishouden, kinderen. Dus zorg dat je door de dag heen bezig bent met je lichaam. Prikkel je zintuigen en neem waar wat er gebeurt. Voel de zon of de regen op je huid, proef je eten met aandacht, ruik de buitenlucht. Houd je lijf wakker als het ware.

#3 LEES ELKAAR VOOR

Een hele ontspannen manier van samen zijn in je relatie is door elkaar voor te lezen. Lekker onderuit gezakt tegen elkaar op de bank en luisteren naar de vertrouwde stem van je partner. Kies een boek waar jullie allebei blij van worden, of juist een boek dat je iets leert over wie je partner is en waar hij/zij door geboeid raakt.

#4 SCHRIJF ELKAAR EEN KORTE BRIEF

Schrijf elkaar een brief met waar je staat in jullie relatie. Wat waardeer je aan je partner en aan wat jullie samen hebben opgebouwd? Wat mis je, waar verlang je naar? Geen verwijten, maar kom met concrete behoeften.

#5 PRAAT EEN RUZIE UIT TIJDENS EEN WANDELING

Maak het goed terwijl je samen wandelt. Door te bewegen, daalt je stresshormoon en voel je je empathischer richting je partner. Zo sta je minder als vijanden tegenover elkaar. Daarnaast loop je naast elkaar en kun je dus gemakkelijk even wegkijken en je een houding geven als je allerlei emoties ervaart. Het samen goed kunnen maken is een belangrijke bouwsteen voor een sterke relatie!

#6 COMMUNICEER VIA GIFJES EN EMOTICONS

Beelden zeggen meer dan duizend woorden. Stuur elkaar berichten met emoticons (raden wat er staat!) en via gif’jes. Maak elkaar aan het lachen en neem niet alles zo serieus. Lang leve de lol in je relatie!

#7 DRAAI DE ROLLEN OM

Observeer je partner eens een paar dagen. Wat doet hij/zij allemaal op een dag? Wat is er zonder woorden ingeslopen als taak voor je partner, waardoor jij het eigenlijk nooit meer hoeft te doen. Verras je partner dan eens door die taak (vuilnis wegzetten, beginnen met koken, als eerste ‘sorry’ zeggen misschien wel!) over te nemen. Patronen doorbreek je het snelst door iets anders te doen dan je altijd hebt gedaan.

#8 KUS ELKAAR 6 SECONDEN

Zes seconden is lang! In het begin voel je je neutraal of ervaar je misschien wel wat tegenzin. Na een paar seconden wordt het ongemakkelijk en denk je aan wat je allemaal nog moet doen vandaag. Maar na een seconde of vijf ontspan je en dringt het eigenlijk pas tot je door welke sensaties je lichaam allemaal krijgt door te kussen. Deze 6-seconden-kus is een mooie investering in meer verbinding en intimiteit in je relatie. Doe het minstens één keer per dag!

#9 WAT IS JOUW AANDEEL?

Loopt het even niet zo lekker in je relatie? Bedenk dan wat jouw aandeel is. Ben je misschien te veel met jezelf bezig of juist teveel gericht op je partner? Heb je veel last van stress waardoor je niet de leukste partner bent op het moment? Als je relatie even niet zo leuk is, zul je geneigd zijn te wijzen naar je partner: als jij iets anders doet, zou ik me beter voelen. Maar de dynamiek in je relatie komt echt voor 50% door jou. Dus onderzoek wat jij kan doen om het beter te maken!

#10 INVESTEER IN ME-TIME

Tijd samen doorbrengen is belangrijk voor een relatie. Maar wist je dat het ook heel belangrijk is dat je tijd alleen doorbrengt, los van je partner? Wat doe jij als je alleen bent? Waar doe jij leuke ervaringen op? Zorg dat je met verhalen bij je partner thuis komt. En als je lastig alleen kunt zijn: heb je dan de neiging om contact te zoeken met je partner? Hoe zou je het alleen-zijn beter kunnen leren verdragen?

#11 LEER VAN ANDERE STELLEN

Waarom zou je het wiel zelf moeten uitvinden? Spreek af met een stel waar je bewondering voor hebt en praat met hen over hoe zij hun relatie goed houden. Zij zullen ook tegenslagen hebben gekend. Hoe gingen ze daarmee om? Hoe houden zij hun relatie levend? Je denkt dat wat jij meemaakt in je relatie uniek is, maar stellen die al langer bij elkaar zijn zullen veel van jullie tegenslagen herkennen. Misschien niet precies de inhoud, maar wel de reactie van jullie op elkaar, ingesleten patronen of gewoon een ingeslapen seksleven. Leer van andere stellen!

#12 MANNEN, WILLEN JULLIE MEER SEKS?

Als je seks wil, zorg dan dat je vrouw uit haar hoofd komt en in haar lijf. Ze moet lichamelijk een beetje ontwaken als het ware. Voor een vrouw geldt meestal: een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd. Dus zorg dat je de boel opruimt, stofzuigt en haar de tijd geeft om lekker te douchen en te ontspannen, zodat ze zich weer bewust wordt van haar lijf. Misschien dat ze dan even kan stoppen met regelen en nadenken, en meer open komt te staan voor jouw avances…

#13 EVALUEER EEN RUZIE

Meestal volgen ruzies een bepaald patroon. Als jij meer dit doet, doe ik meer dat. Actie-reactie. Bijvoorbeeld: “Als jij verwijten maakt, voel ik mij geraakt en trek ik mij terug. Daardoor voelt het voor jou alsof ik mijn interesse verlies, waardoor je nog harder gaat vechten om mij erbij te houden.”

Het kan ook zijn dat jullie juist niet zo goed zijn in ruziemaken. Dan zou het patroon als volgt kunnen zijn: “Als jij druk bent met andere dingen, voel ik me alleen en trek ik me terug. Daardoor voel jij je afgewezen en trek jij je nog verder terug.” Ontdek wat jullie patroon is!

#14 LEG DIE TELEFOON WEG

Je bent veel responsiever als je in een boek zit of een klusje doet, dan wanneer je met je hoofd achter een scherm zit. Dus leg die telefoon nou eens een avond of een weekend weg. Maak hier samen afspraken over. We scrollen allemaal eindeloos op social media. Dat heet ‘the fear of missing out’. Kijk uit dat je niet missed out on your partner. Als je begrijpt wat ik bedoel.

#15 PLAN EEN DATENIGHT

Maak bewust tijd vrij in je agenda voor elkaar. Heerlijk als je gewoon uit kan gaan samen. Maar je kunt ook thuis fijne datenights beleven. Kook samen, doe een spelletje, praat met een goed glas wijn over wat je bezighoudt, dans samen of luister naar muziek van vroeger. Doe in elk geval wat anders dan je normaal doet, met kinderen (die kunnen heus wel 1x per week eerder naar boven), werk, je mobiel, 1001 dingen regelen. Focus je even helemaal op elkaar. Kleed je leuk aan. Investeer!

#16 OEFEN JE IN KWETSBAARHEID

Vinden jullie het lastig om kwetsbaar te zijn bij elkaar? Begin dan met het delen van meer onschuldige, alledaagse dingen. Wat er vandaag is gebeurd, en vooral: wat iets voor je betekent, waar je naar verlangt, wat je niet bevalt. Zo oefen je je in kwetsbaarheid. Zodat als er echt iets belangrijks is, je hierover samen kwetsbaar durft te zijn.

#17 RAAK ELKAAR VAAK AAN

Een aai over je bol, je hand vastpakken, even stevig knuffelen. Het zijn allemaal manieren om even contact te maken. Raak elkaar vaak aan, waardoor je steeds weer zegt: “ik zie jou”

#18 HAAL SAMEN POSITIEVE HERINNERINGEN OP

Hoe hebben jullie elkaar leren kennen? Jullie eerste kus? Eerste vakantie samen? Mooie gebeurtenissen maar ook moeilijke waarin je voor elkaar tot steun was of waardoor je dichter bij elkaar bent gekomen. Focus je op het positieve. Moet je kijken hoe ver we al zijn gekomen samen!

#19 SPEEL SAMEN

Spelen jullie nog samen? Flirten, grapjes maken, maar ook letterlijk: verstoppertje spelen of tikkertje. De spanning, het winnen, vastgepakt worden. Weet je nog hoe het voelde? Probeer het eens uit en geniet ervan.

#20 DOORBREEK JE VRIJ-ROUTINE

Vrij met elkaar op andere plaatsen dan je gewend bent. Vroeger kon je je handen niet van elkaar af houden, waar je ook was. Dus zoek het weer samen op. In de bios, in een donker steegje, op de wasmachine (terwijl die centrifugeert), in de woonkamer, de tuin, op de grond, op de trap, in de auto onderweg. Doorbreek de routine!

#21 ONDERNEEM EEN ORIGINELE ACTIVITEIT

Zoek een activiteit waar jullie allebei geen ervaring mee hebben. Zodat je samen aan een nieuw avontuur begint, hoe groot of klein ook. Of je nou samen een berg gaat beklimmen of een gekke workshop volgt. Doe samen nieuwe, mooie ervaringen op!

#22 GA TEGELIJK NAAR BED

Spreek minstens een paar avonden per week af dat je tegelijk naar bed gaat. Juist als je ontspannen naast elkaar in bed ligt, komen de verhalen, de tranen, de intimiteit. En deze moment kun je gratis meepakken. Deze ‘pillow talk’ schijnt ook erg belangrijk te zijn na de seks. Nog even ontspannen samen zijn.

#23 MAIL ELKAAR DE IDEALE DATE

Het is zo fijn voor onder andere je seksleven als je op de hoogte bent van wat je partner duizelt, kriebels bezorgd en opgewonden maakt. Door elkaar een verhaal te sturen over de ideale date, kun je schetsen wat jij zou willen zeggen, voelen, doen, ervaren, horen om je zo erotisch mogelijk te voelen. Neem je partner zo een beetje mee in jouw fantasie en waar jij naar verlangt. Wees zo concreet mogelijk. Wat heb je aan? Wat ondernemen jullie? Wie zegt wat en hoe reageren jullie op elkaar? Wanneer stijgt de spanning? Enzovoorts.

#24 LAAT JE PARTNER UITSLAPEN

Juist als je een gezin hebt, is uitslapen iets waar elke ouder chronisch naar snakt. In plaats van je partner te vertellen waarom jij zo nodig moet blijven liggen, spring je als eerste je bed uit. Blijf jij maar lekker liggen. En daarna een lekker ontbijtje? Zo kan je partner er weer tegenaan en voelt hij of zij zich verwend en geliefd. Reik jij als eerste uit naar je partner?

#25 LAAT JE VAN JE BESTE KANT ZIEN

Vroeger liet je je van je beste kant aan je partner zien, om indruk te maken. Als je langer bij elkaar bent, dan ga je alles meer vanzelfsprekend vinden. Aan de ene kant wel relaxed, maar het doodt ook wel passie en creativiteit. Dus doe een beetje moeite voor je partner! Stop met de joggingbroek, het ongewassen of ongeschoren zijn. Kleed je leuk, dirk je op, wees vrolijk en doe lief. Laat je van je beste kant zien, van binnen én van buiten!

#26 DE VERBINDING LEGGEN

Als je weinig verbinding hebt en weinig seks, kan het lastig zijn om elkaar te bereiken. Je wilt wel, maar je bent allebei te bang of te voorzichtig om naar de ander uit te reiken. Realiseer je dat je je onveilig voelt. Om wat voor reden dan ook. Praat met elkaar wat je allebei nodig hebt om je muren of je wapens te laten zakken. Door begrip, erkenning, geruststelling bijvoorbeeld. Of door seksuele bevrediging, wat voor veel mannen geldt. Wat kun je doen voor je partner om hem of haar meer veiligheid te bieden, te laten weten ‘wij zijn nog steeds oké’? En ja, vanuit een plek van onveiligheid is het moeilijk uitreiken naar de ander. Maar het is wel nodig. Gewoon doen, ook al komt je gevoel niet mee. En zie wat het je oplevert!

#27 PLAN EEN RELATIE APK

Investeer in je relatie door samen met een relatietherapeut te kijken naar: wat gaat er goed in onze relatie en wat zouden we anders willen? Verdiep je relatie! => meer over relatie-APK

Deze tips zijn als video’s aangeboden via Instagram Stories en daar terug te bekijken.

Foto: Brooke Cagle

Investeer in je relatie vóór het moeilijk wordt.

Boek samen een relatie APK.

Heeft je relatie een zetje nodig? Je zou een goed gesprek kunnen voeren. Als je liever een knallende ruzie wilt, dan heb ik 10 tips voor je.

#1 Laat je partner niet uitpraten

Onderbreek je partner zo vaak mogelijk. Let op wanneer hij of zij iets zegt dat je persoonlijk op zou kunnen vatten, al weet je dat dat niet zo is natuurlijk, en ga dan direct in de tegenaanval.

#2 Praat luid en duidelijk

Als je harder praat, komt er vanzelf een moment dat je partner je tot stilte maant of – heel subtiel – een raam sluit zodat de buren het maar niet horen. Dat geeft je direct een nieuwe reden om je niet serieus genomen te voelen. En dat vervolgens luid kenbaar te maken uiteraard.

#3 Maak verwijten

Verwijt je partner wat je het meest vervelend vindt op dit moment. Zodra hij of zij hier tegenin gaat, kom je met een verwijt dat er nauwelijks mee te maken heeft, om je partner in verwarring te brengen.

#4 Verander regelmatig van onderwerp

Spring van ‘ruim je vuile sokken op’ naar ‘je bent ook nooit op tijd thuis’, en van ‘ik wil niet dat je ouders komen logeren’ naar ‘ik ben liever bij mijn vrienden’.

#5 Zet je emoties in

Net zo lang huilen (brullen mag ook) zodat je partner zich steeds ongemakkelijker gaat voelen. Of ongeremd schreeuwen als je boos bent. Je emoties inzetten kan de ruzie binnen afzienbare tijd doen escaleren.

#6 Loop weg uit het gesprek

Laat je partner af en toe gefrustreerd achter door even weg te lopen (slaan met die deur!) en terug te komen met nog meer verwijten. Dat geeft je de kans om met nieuwe energie het gevecht weer aan te gaan.

#7 Haal je vader of moeder erbij

Niet letterlijk, maar zinnen als ‘je lijkt nu net je vader’ of ‘je doet me denken aan mijn moeder’ is gegarandeerd olie op het vuur. Zoek naar de kwetsbaarheid van je partner en probeer dit zonder genade te raken.

#8 Toon zo min mogelijk begrip

Ook al is je partner nog zo gevoelig, laat je niet kennen! We hebben het allemaal wel eens moeilijk, dat geeft je partner nog geen reden om het jou moeilijker te maken dan je het al hebt. Wat jij voelt en denkt, is nu het enige dat telt.

#9 Vermijd contact

Doe net alsof je je partner niet hoort. Keihard negeren. En raak je partner ook niet aan, dat zou de boel alleen maar kunnen kalmeren. Houd lichamelijk en emotioneel afstand en vermijd elk werkelijke contact.

#10 Ontken alles

Wat je ook naar je hoofd geslingerd krijgt, ontken alles. Verbuig de verwijten zo, dat ze als een boemerang weer bij je partner terugkomen. Maak duidelijk dat de reden voor jouw gedrag enkel en alleen veroorzaakt wordt door wat je partner doet of laat. Hoe jij je voelt is volledig de verantwoordelijkheid van je partner, andersom geldt die regel natuurlijk niet.

Succes!

Foto: Alora Griffiths

P.s. Wil je liever een einde maken aan dit soort ruzies? Kom dan eens praten.

Komen jullie vaak in dezelfde ruzies terecht?

Ontdek nu hoe het ook anders kan!